Jungle en strand

11 december 2015 - Ko Lipe, Thailand

Sawadee khap,

Hier zijn caroline en Johannes weer, tenminste zo worden we hier genoemd. Tot dusver geen ziekenhuis bezoekjes of last van reizigersziekte. Ook nog geen hangovers ;) of toch wel, maarja what happens in Thailand stays in Thailand!!
Wel zitten we onder de muggenbultjes. Ondanks dat we goed smeren met deet. Achja tijgerbalsem doet wonderen. Waar waren we gebleven, Oja...

Dag 10
Smorgens alweer vroeg op, excursie naar de jungle staatop het programma! Een van de oudste regenwouden van Thailand met een stuwmeer om elektriciteit voor in de provincie op te wekken. Dit alles bedacht door de levende legende, koning bhumibol
(die trouwens gister jarig was, 88 jaar alweer. Langst zittende koning, sinds 1946. Hij is alleen nu ziek en niemand weet wat er gebeurt als hij overlijdt er is namelijk geen troonopvolger, dus wie pakt de macht? Het leger of de oppositie) wij slapen de komende nacht ook op dit meer. Bamboe hutje, dus echt back to basic. Na drie kwartier kwamen we bij de pier aan waar we moesten overstappen op een longtailbootje, onze gids loeki begon al meteen te lachen en wees naar de lucht. En ja hoor nog geen 5 min op de boot en het noodweer barste los. Welcome in the rainforrest glimlachte loeki. Binnen de kortste keren waren we zeiknat ondanks de poncho's! Na een goed uurtje varen kwamen we aan bij een drijvend resort. Lag erg mooi in een baaitje met achter ons de jungle waar de apen ons al aan het bekijken waren. Onze hutjes werden ons toegewezen, het is echt basic, matras op de grond. John liep naar binnen toe en stapte al gelijk in een gat van de bamboevloer.. We hebben zeg maar geen vloerverwarming maar wel vloerairco. Tot aan de lunch hadden we vrije tijd en gingen we zwemmen in het meer, het water was heerlijk. Zelfs karlijn heeft nog gezwommen. John probeerde een Kayak te gebruiken maar die was zo lek als een mandje, maar hij bleef proberen. Lunch bestond uit rijst, groente, curry etc.. Erg lekker. Na deze overheerlijke lunch was het tijd om de jungle te verkennen. Eerst met de boot een kleine drie kwartier varen en toen een uurtje lopen in de jungle.. Het eerst kwartier ging prima, maar daarna werden de riviertjes wel diep waar we doorheen moesten. Maar dat mocht de pret niet drukken. En toen zei loeki ineens welcome in the jungle, Uhmm ja we waren er toch al een tijdje, nee hoor niets was minder waar vanaf nu zijn we in de jungle. We kregen korte instructies over hoe we bloedzuigers eraf moesten halen!! Karlijn kreeg het ineens benauwd haha maar ze wilde gewoon verder. De jungle tocht was erg mooi, al die bomen en lianen. En als je dan bedenkt dst deze bomen er al miljoenen jaren staan, onvoorstelbaar. Echt gaaf. Loeki wacht niet op ons en loopt stevig door. Ook al die geluiden die je hoort zijn indrukwekkend. Ook loeki had hier een leuk dansje voor haha. Top vent die loeki!! Na een tijdje kwamen we aan bij de grot, die we gingen bezoeken. Nog even wat drinken en dan het hoofdlampje aan en gaan. Klimmen en klauteren door de grot, super donker! Blij met ons hoofdlampje dat we zijn :) Overal spinnen, echt super grote Brrrr.. Ook hier moeten we door het water, alleen komt hier het water tot aan je borst. Tas dus boven je hoofd en gaan. Echt super ervaring. Karlijn vindt het ook super gaaf en klautert stug door. Na anderhalf uur komen we de grot uit.. Toen vertelde loeki dat er een aantal jaar geleden 9 mensen zijn overleden door verdrinking in deze grot. Het waterpeil begon toen ineens te stijgen. Ik geloofde het niet helemaal en heb dit later gecheckt maar het klopt helaas helemaal! We gingen dezelfde weg weer terug naar de boot. In de boot vertelde loeki wat de consequenties waren toen de koning dit gebied onder water wilden hebben. Ze zijn er mee begonnen in 1995 en pas in 1998 is het huidige waterpeil bereikt. Er zijn veel dieren bij omgekomen. Ook moesten er een aantal dorpjes ontruimd worden en zijn er een aantal jungle stammen gedwongen om te verhuizen. Best heftig allemaal. Aangekomen bij ons drijvend hutje zijn we lekker gaan zwemmen en daarna stond er een heerlijk diner voor ons klaar. Vers gevangen barracuda vis met rijst en groenten, erg lekker. Na het eten, hebben we een nachtsafari gedaan, we hebben een waterslang, macac aapjes en gibbons gezien. Ook vlogen er veel exotische vogels! We zijn die avond lekker op tijd ons bedje ingedoken.

Dag 11
Na een slechte nachtrust, probeer maar eens op een plank te slapen. Matrassen in Thailand zijn altijd knoeit hard! Kregen we een heerlijk ontbijt, je kon kiezen uit yoghurt met fruit of toast met jam! Snel spullen pakken en opmaken voor een nieuwe uitdaging in de jungle. Helaas ging onze wandeltocht niet.door Ivm naderende regen. Maar we gingen weer een grot bezoeken. Weer heftig klauteren, door smalle gangetjes. Dit keer geen water tot aan de oksel maar wel super grote spinnen en vleermuizen. Na de grot weer in de longtailboot die ons weer veilig en wel op de pier zou zetten. Op de pier moesten we even wachten op ons vervoer terug naar het guesthouse. Gelukkig was er internet, zo konden we onze wachttijd doden. Toen arriveerde ons vervoer, een pickup truck, vrouwen voorin en de mannen plus bagage in de laadklep. Na een uurtje rijden kwamen we weer aan bij ons guesthouse! Savonds niet veel bijzonders meer gedaan dan vervoer en een slaapplek in krabi te regelen!

Dag 12
Op naar het strand, na een heerlijk ontbijt gingen we op weg naar ao nang een klein plaatsje dat iets verder ligt dan krabi Town zelf. Om ons zelf even lekker te verwennen hebben we een luxer hutje met zwembad geregeld voor de komende twee nachten. We hebben natuurlijk gelijk een heerlijke duik genomen. Helaas begon het weer te betrekken en ja hoor, regen en regen. Het klaarde later wel weer wat op. Maar de zon hebben we niet echt meer gezien. Begin van de avond zijn met gratis vervoer van resort naar het strand gereden. Ao nang bestaat uit een lange boulevard met een lange winkelstraat ervoor, niet heel bijzonder. Allemaal souvenirshops die hetzelfde verkopen en veel restaurants!
We hebben lekker gegeten en daarna onder het bent van een lekker Chang biertje gekeken naar een live band. Later op de avond zijn we naar ons resort terug gelopen +- 20 min lopen.

Dag 13
Na een heerlijk ontbijtbuffet zijn we naar het strand gegaan om vervolgens met een longtailbootje afgezet te worden op railey beach. Erg mooi stukje strand waar het niet al te druk is. Volgens de Lonely planet moet er echter op loopafstand nog een veel mooier strand zijn namelijk ao prhang beach. Toen we op dat strand aankwamen snapte we Lonely planet wel.. Hoge bergen met een super mooi strandje, hier hebben we de middag dan ook heerlijk doorgebracht! Op het strand zijn ook twee grotten ingericht als tempel, maar dan gedecoreerd met allemaal houten piemeltje, alles soorten, kleuren en maten!!! Thaise vissermannen geloven er in dat er een geest van een Indiase prinses rondwaart in deze grot, dus schenken ze piemels voor een betere visvangst en voor vruchtbaarheid! Dat jullie het maar even weten...Na een heerlijke dag op het strand was het weer tijd om terug te keren naar het resort..

Dag 14
Eindelijk vertrekken we vandaag naar de mooie eilandjes van Thailand in de andaman zee, op naar het beroemde en beruchte koh phi phi. Dat is het eiland van de film the beach en we kennen natuurlijk allemaal de alles verwoestende tsunami van 2004 die dit eiland compleet verwoest heeft! Met een ferry duurt de overtocht een klein uurtje.. Gelukkig hadden we ons accommodatie al vantevoren geregeld.. Man man wat een gekkenhuis op de pier bij aankomst op koh phi phi!! Overal thaise mannen die hun hotel,guesthouse, hostel of taxi willen aanbieden.. We vonden al gauw ons mannetje, onze backpacks werden op een karretje gegooid en toen gingen we al, zigzaggend door alle kleine straatjes van koh phi phi. Als je de souvenirs en kleuren weg zou laten zou je denken dat je in de middeleeuwen bent, wat vies, smal en stinkt het hier. Ook staan er veel hutjes/winkeltjes/restaurants leeg. Overal lopen ook kleine slootjes en afvoerbuizen. Het lijkt net alsof ze nogsteeds aan het opbouwen zijn na de tsunami. Het is ook druk hier, vooral jonge backpackers. Het eiland staat dan ook bekend om luidruchtige feestjes met muziek tot diep in de nacht. Wij zijn uiteraard voor de natuur hier gekomen. De mooie witte stranden met turquoise water! We kunnen ons mannetje met de kar maar met moeite bijhouden, ineens slaat hij links en rechtsaf. Kijkt een keer achterom en loopt stug door. We lijken het kleine centrumpje uit te lopen en de jungle in te gaan. Dat klopt ook, we gaan een steil pad op die steeds steiler wordt. Ineens stopt de man en begint te bellen. Wait, Wait roept hij... oke we wachten wel!! Toen werden onze tassen in een klein autootje met een laadbak. Wij er ook bij... En die bracht ons naar boven, het was zo steil dat ik af en toe dacht dat de remmen het zouden begeven. Dat gebeurde gelukkig niet. Aangekomen kwamen we bij ons slaapadres aan.. Tassen werden gelijk naar ons hutje gebracht maar wat bleek geen uitzicht, ja op een aantal bomen. Maar daar hadden we niet voor betaald. Maarja en nu, mijn thais is net zo beroerd als zijn Engels. Dus met handen en voeten uitgelegd dat ik betaald heb voor uitzicht.. Come come, zei de eigenaar! We liepen met hem mee naar een iets hoger gelegen hutje met een fantastisch uitzicht. Yes, Yes zei ik.. Deze wilde we natuurlijk wel. Echt een super mooi uitzicht op het strand/ baai van koh phi phi!!!! Het eiland is een stuk duurder qua accommodatie dan elders in Thailand!! Naast ons bleken Nederlands te zitten, even mee gekletst en sieraden gaven als tip om sochtends naar het viewpoint te gaan. Dus dat staat op ons lijstje, net zoals een bucket drinken, strandfeestje en zonsondergang kijken! We zijn de rest van de middag op het strand gaan liggen. Helaas regent het ook wel eens in Thailand, dan maar ff lekker douchen en klaar maken voor de avond. Na het avondeten hebben we lekker gedanst op het strand. Uitgaan kan je hier heel goed. Het was een hele leuke avond maar zoals we al aangaven.. What happens in Thailand stays in Thailand.

Dag 15
Na een kort nachtje werden we heerlijk wakker met een prachtig uitzicht, vandaag gaan we niks doen. Alleen maar op het strand hangen. We hadden er nog wel over nagedacht om een snorkel trip te doen naar het beroemde maya beach maar dat moet zo'n toeristisch gebeuren zijn dat we het maar niet gaan doen. Vandaag dus heerlijk relaxen op het strand!! Eind van de middag hebben we vanaf ons resort een prachtige zonsondergang kunnen zien. Erg mooi

Dag 16
Een nieuwe dag met een nieuwe bestemming op naar koh lanta! Maar eerst nog even naar het viewpoint, voor het ontbijt gingen we op, tjonge wat een klim maar wat werden we beloond met prachtig uitzicht over dit mooie eiland. Het is echt een prachtig mooi eiland met wit zand en helder water, het is alleen jammer dat het zo volgebouwd en dat er tot diep in de nacht harde muziek aan staat en dan heb ik het ook echt over harde muziek. De basboxen draaien hier overuren. Echt jammer!!! Na goed ontbijtje werden we naar de ferry gebracht, we konden de man amper bijhouden. De ferry vertrok op tijd. Het is een oude boot, maar dat geldt hier eigenlijk voor alles. Zolang het nog functioneert is het prima. Maakt niet uit hoe het er uitziet! Moet er wel bijzeggen dat het transport super goed geregeld is, iedereen helpt je en zorgt dat je bij de juiste boot/ferry terecht komt. Je krijgt daarvoor vaak ook een sticker zodat iedereen weet waar jij heen moet. Op de ferry kan je ook vanalles kopen zoals, water en snacks! Allemaal prima dus. Zo'n anderhalf uur later kwamen we aan bij ons guesthouse op het strand in koh lanta. Bleek dat dit resort pas een maand open is, dus alles zo goed als nieuw. Eigenaar is een hele aardige man. Het strand waar wij op verblijven is erg mooi, wel veel rotsen in het water maar super prachtig. Je ziet ook veel verschil tussen eb en vloed.... Helaas begon het te regenen dus vandaag geen stranddag!!

Dag 17
We hebben een scooter gehuurd en zijn daar de hele dag mee het eiland over gegaan. Diverse mooie stranden gezien, en natuurlijk lekker gezwommen in het heldere water. Op de heen weg naar een van de stranden zagen we een restaurantje aan zee waar ze spareribs van de bbq serveerde, hier wilden we natuurlijk wel eten. Na een heerlijke stranddag hebben we ons opgefrist en zijn we met de scooter weer naar dat restaurantje gereden en hebben we heerlijk op het strand genoten van.overheerlijke spareribs met koolsalade,maïs en gepofte aardappel! Later op de avond nog een lekker biertje bij het resort gedronken en een spelletje gedaan. Topdag :)

Dag 18
Niet geheel onverwachts maar ook vandaag weer een heerlijk dagje strand gehad. Je hebt bij ons resort van die verhoogde bamboe plateaus waar je heerlijk op kan liggen en dat hebben we dan ook gedaan. Geen bijzondere dag maar wel heerlijk gerelaxed en gelezen. Lezen doen we allebei heelveel dus de aankoop van de twee ereaders is niet voor niets geweest!

Dag 19
We hebben nog even getwijfeld maar toen de knoop doorgehakt! We gaan de komende twee nachten in luxe doorbrengen op het bounty eiland koh ngai. Na een laatste ontbijt bij sea view culture werden we opgehaald door een truck waar we in de laadbak mochten zitten. Kwamen steeds meer mensen bij, maar wij waren vooralsnog de enige met grote backpacks! Aangekomen bij de pier werden we in een. Longtailbootje gepropt met ze alle. Maar omdat wij met de grote backpacks zaten gaf een stelletje aan of wij niet achterin wilde zitten, dat wilde we wel. En dat bleek achteraf maar goed ook. Iedereen die voor in de boot zat werd zeiknat door opspattend zeewater. De zee was best ruig! Na een klein uurtje varen kwam ons eilandje in zicht. Ik vroeg nog aan de kapitein ;) of dit koh ngai was, hij keek me aan alsof ik een vreemd wezen was en knikte toen ja! Het kon aan mij liggen maar we vaarden toch echt niet naar koh ngai.. Dus nogmaals vragen of dat koh ngai was daarbij wijzend op onze tassen, licht geïrriteerd gaf hij aan next stop. Wat nou next stop en toen drong het tot me door we zouden met deze snorkletrip meegaan naar de eerste plaats om te snorkelen.Helaas hadden we gaan zwemkleding aan.en.waren.dus veroordeeld om in de boot te blijven zitten. Ook vanuit de boot zagen we door het heldere water de mooi gekleurde vissen...

Komen we ooit aan op ons paradijsje??Wordt vervolgd!!!

1. Gemmy:
    11 december 2015
    Weer een mooi verhaal John en Karlijn. Wij kunnen de dagen nu gaan aftellen?
  2. Gemmy:
    11 december 2015
    Super mooi verhaal weer John! Wat maken jullie toch mooie dingen mee. Eingelijk zouden we dat zelf moeten kunnen zien want ik denk dat dat niet in woorden is uit te drukken! Het is toch een hele belevenis of niet Karlijn? Dat is wel wat anders dan hele nachten feesten en s,morgens de kroeg uit komen rollen en dan de hele dag op strand je roes uitslapen! Geniet nog van jullie laatste dagen en dan zien we mekaar weer in het koude Nederland! Groetjes PaP
  3. Karlijn:
    11 december 2015
    Hey papa, ja het is moeilijk om in woorden en wat foto's uit te leggen wat we allemaal gezien hebben. We doen ons best! En idd we gaan aftellen! Morgen no een laatste dagje strand en dan gaan we weer richting Bangkok. En dan weer naar huis! Ben blij om jullie dan weer op Schiphol te zien maandag!
  4. Thea:
    13 december 2015
    Hey John en Karlijn , wat een heerlijk verhaal van jullie avontuur zeg, wat een heerlijke belevenis, nou nog ff genieten daar en dan zit het er helaas alweer op , maar zoals je al zei, thuis komen is ook weer fijn , terug naar het koude natte Nederland, maar wel in kerst sfeer , hahaha en regen zijn jullie gewent, nou geniet nog ff samen en dan zien we jullie snel weer thuis, groetjes en veel liefs, en alvast een goede terug vlucht, doei doei x