Nightmarket chiang mai, pai, loy krathong en khao sok

2 december 2015 - Tambon Ao Nang, Thailand

Hallo allemaal,
Daar zijn we weer, nu vanuit een hangmat in de jungle van khao sok! We zijn nu 12 dagen onderweg en het bevalt ons erg goed :) zelfs karlijn vind het leuk onze oude wereldreizigster ;) waar waren we ook alweer gebleven met onze avonturen?

Dag 5 en 6
In de avond hebben we in chiang mai de sunday night market bezocht, wat blijft dit toch een leuke gezellige en super grote markt, waar je vanalles kan kopen. Souvenirs tot aan schoenen en van Opladers tot aan lekkere fruit shakes! Die drinken wij allebei erg graag en kosten nog geen euro ( 30 Baht). Toen we over de markt aan het slenteren waren kwamen ineens een soort van foodtruck festival tegen met allerlei oude vw busjes die daaruit eten en drinken verkochten. Hier hebben we dan ook onze avondmaaltijd gegeten, john een heerlijke hamburger en karlijn spare ribs! Daarna verder over de super grote markt. Na wat koude biertjes zijn we naar het guesthouse gegaan. Voordat we naar de avondmarkt gingen zijn we met de rode songthaew naar het treinstation gegaan omdat daar aya service zou zitten, na rondgevraagd te hebben zat aya 100 meter verder op! Helaas waren al de scooters en brommers al weg en ze wisten niet of en hoeveel er morgen wel zouden zijn. We kregen een telefoonnummer en moesten vooraf maar even bellen, gaan we doen zeiden we! De volgende dag was het tijd om chiang mai te verlaten en de scooter te gaan regelen via aya service. Toen we aya belde gaven ze aan niet.telefonische reserveringen aan te nemen :s gisteren nog wel #!#@!!(@ loslaten we zijn hier in Thailand, toen hebben we maar besloten om niet de gok te wagen om een scooter via aya te regelen maar via het guesthouse! Dat betekent dan wel dat we alleen met twee dagrugzakken op pad gaan. Want hun bieden niet dezelfde service als aya. Omdat ik niet bekend ben met schakelbrommers gevraagd om een automatic. Die kregen we, man man wat een ding! Lijkt wel een kleine motor. Na een proefrondje, besloten om het avontuur met deze brommer aan te gaan. Grote tassen in de Flightbags achter gelaten in een kamer van het guesthouse en dan maar op zoek naar een ontbijt. In een straatje verder op zagen we een bakkertje en daar kon je ook bij eten. Bleek achter af een combinatie met een irish pub te zijn. We hebben daar heerlijk gegeten. Na een lekkere verse baguette met scrambled egg kon het avontuur van 135 km naar pai beginnen. Eerst maar is de juiste weg te vinden om chiang mai uit te komen. Voor alle duidelijkheid chiang mai bestaat uit een oud en nieuw gedeelte dat zich van elkaar scheidt door een 4 poorten en een gracht. Gelukkig vonden we de weg snel. Hier in Thailand rijden ze links dus even goed opletten! Na een 10 minuten rijden hadden we de juiste weg, highway 701, gevonden. Deze moesten we blijven volgen tot aan mae rim en dan dan afslaan naar highway 1095. Brommer zat comfortabel en ik had al.gauw het idee dat ik hem onder controle had en dat het links rijden goed ging, dus ik voerde de snelheid op naar 50, 60 en toen vond karlijn het eng worden. En karlijn heeft altijd gelijk dus heb ik haar advies maar opgevolgd. Na een kleine 50 minuten kwamen we mae rim tegen en daar moesten we de 1095 nemen maar in velden en wegen geen 1095 te vinden. Wel een 1096, zou het dan toch die moeten zijn. In Thailand weer je het maar nooit en ze zeggen al gauw bij vragen Ja en amen. Toch maar even nagevraagd en in goed en.duidelijk Engels werd ons de weg gewezen en ja hoor een paar kilometer verder de 1095 die ons helemaal naar pai zouden leiden. We hadden een euforisch gevoel! Even verderop gestopt om tr drinken en dan vol gas er op uit ( oke mag niet harder dan 60 van karlijn ). Vol goede moed tuffen we verder maar ons blijdschap veranderd met de minuut. De weg word alsmaar slechter en slechter. Veel wegwerkzaamheden, kuilen, scheuren, zand en steentjes op de weg. Rijden ging nog wel met een gangetje van 30 km. Karlijn vond het doodeng! Het was ook best heftig. Als ik dit vantevoren geweten had waren we met een minivan gegaan dat duurt zo'n 3,5 uur. Maar wij wilde avontuur en dst hebben we gekregen, 134 km zelfs! Soms had ik echt het idee waar ben ik aan begonnen, voor karlijn is het Helemaal niet te doen die zit achterop en heeft nergens controle over. Ze moet maar op mij vertrouwen, dat doet ze gelukkig ook maar af en toe kwam er toch een klein gilletje. Het stomme aan die weg is dat sommige delen ontzettend goed asfalt hebben en andere stukken lijken wel een zandbak. Op de helft ongeveer hebben we lekker geluncht. Daarna weer verder, de laatste 20 tot 30 km hadden we goed asfalt en schoten we lekker op. Na 5,5 uur kwamen we eindelijk in pai aan. Veilig en wel.. Karlijn had een houten kont en een stijve arm/hand van het vasthouden! Vantevoren hadden we al een bungalow geboekt en hier konden we dan ook gelijk in. We hebben een heerlijke douche genomen en we zijn daarna een overheerlijk en verdiend biertje gaan drinken op ons balkon. John was al eerder klaar met douchen dus ging hij alvast naar de 7eleven om wat biertjes te halen, maar hij bleef best lang weg, wat blijkt nu tot 17.00 uur wordt er geen alcohol vanuit deze supermarkt verkocht! Pai is een bergdorpje waar je heerlijk laidback kan vertoeven. Het wordt ook wel een hippiedorp genoemd. Mensen blijven hier vaak ook lager dan gepland. John is hier ook al voor de 3e keer. Het is volgens hem al best verandert en groot geworden. Elke avond in pai is er in het langste straat je een marktje waar je eten en souvenirs kan kopen. Hier hebben we heerlijk lasagna gegeten, volgens john was die net zo lekker als die van Gemmy! Omdat het loy krathong festival nadert vieren de thai in de avonden daar voor ook al feest. Mooi optreden van een thaise zangeres gezien, leek wel een krolse kat. In diezelfde tempel waren optredens waarin tr zien was hoe ze een draak gingen temmen. Net zoals vele anderen, toeristen maar ook locals, hebben we een wensballon opgelaten.

Dag 7
Na een goede nachtrust lekker gaan ontbijten en de route voor vandaag uitgestippeld, per slot van rekening hadden we toch de scooter en waarom zou je er geen gebruik van maken! Op het programma stond uiteindelijk; White buddha, erg mooie witte buddha die je van ver al goed kan zien daarna door naar een hotspring, natuurlijke warmwater bron in de jungle waar je heerlijk kon zwemmen. De weg er naar toe was erg mooi, overal rijstvelden en palmbomen. We kwamen aan bij een soort entree van de hotspring, we moesten entree betalen, 70 Baht ofzo, nog geen 2 euro! Man gaf nog aan, slowly!! Jaja dachten wij, dat doen wij altijd. We hebben niet voor niets de weg naar pai overleefd zonder schrammetje. Peace of cake.... Nou alles behalve dat, wat een weg. Zulke steile wegen heb ik nog nooit gezien, maar waar je naar boven gaat moet je ook een keer naar beneden :s op een gegeven moment had ik het gevoel dat ik bij het dalen de scooter niet meer onder controle had, karlijn is uiteindelijk ook afgestapt. Later is karlijn nog een keer afgestapt maar toen was dat op een erg steile weg! Pfff, weg van chiang mai naar pai was in vergelijking met dit een eitje ;) naar het zwemmen zijn we naar pai canyon gegaan en als laatste hebben we geprobeerd de weg te vinden naar een mooie waterval. Helaas is dat niet gelukt. Daarna weer terug gereden naar pai! Savonds hebben we het rustig aan gedaan en lekker in de hangmat gelegen. Voldaan van al onze avonturen tot nu toe.

Dag 8
Pai is een leuk klein dorpje in de bergen en zoals karlijn telkens zegt hier voelt het al wat meer als vakantie. Maar helaas vanavond is het loy krathong festival en hier willen wij absoluut bij zijn. Dus hop de scooter weer op en richting chiang mai. De rit ging deze keer een stuk sneller. John voelde zich goed op de scooter en kon dus lekker doorrijden. Tussendoor dus ook meer kunnen genieten van de omgeving. Die is werkelijk prachtig, mooie bergpassen met scherpe bochten. Het is niet voor niets de weg met de meeste bochten in Thailand, +- 350 super gaaf om te doen maar niet ongevaarlijk. Je ziet dan ook overal mensen met knieën, armen etc. in het verband :( wij hebben het gelukkig zonder enkel schrammetje overleefd! Scooter afleveren en onze grote tassen weer ophalen. Eindelijk aangekomen in Jungala guesthouse zijn we eerst lekker gaan douchen. Je zit namelijk helemaal onder het stof! Snel nog even na vragen waar alle festiviteiten zijn in de stad, antwoord; Yes, everywhere! Oké dat is duidelijk. Dan maar naar de thapea gate, eerder die week waren daar al podiums gebouwd! We hadden al flink trek dus gingen daar in de buurt een heerlijke pizza eten. Wat bleek, daar kwam gewoon de parade voor onze neus langs :) lekker blijven zitten dus. Toen de parade begon te rijden bleven ze om de meter weer stilstaan :s wij hebben gewacht op de eerste drie wagens maar het schroot niet op... Dus dan maar de meute volgen... En wat blijkt je kijkt hier niet naar de parade je bent onderdeel van de parade! Was echt geweldig om zo door de stad geen te lopen met al die versieringen en de vele duizenden mensen... Toen het begon te schemeren kon je de eerste wensballonnen al in de lucht zien, het werden er alsmaar meer. Officieel mocht dat pas vanaf 21.00 uur Ivm het luchtverkeer! Super mooi om dit mee te maken... Zoveel lichtjes in de lucht. Prachtig!! Onderweg naar de brug hebben karlijn en ik ook een krathong gekocht om te water te laten en daarmee het kwaad van het afgelopen jaar weg te laten varen.. Het was erg druk bij de brug en de rivier, maar john zag een.plekje waar het minder druk was om bij de rivier te komen. Je moest daarvoor wel een steile helling af, john gaat voorzichtig als eerste naar beneden en hij zet twee stappen en toen gleed hij zo onderuit de berg af.. Karlijn liep voor de zekerheid maar om, na aandringen van john. Door de val heeft john schaafplekken op zijn arm en enkel. 350 bochten, slecht wegdek, steile bergen en vele dalingen bleef john ongedeerd maar nu had hij ze toch te pakken. Achja anders hoor je er niet bij in Thailand tijdens het backpacken, iedereen zit onder de schaafplekken! Dit gelijk met schoon water schoongemaakt! Uiteindelijk de krathong wel gewoon te water gelaten!! Daarna heerlijk rondgelopen en genoten van het festival.

Dag 9
Vandaag gaan we vliegen met air asia! Tijd voor het zuiden, kom maar op met die mooie stranden en het heldere water. Helaas duurt de regentijd wat langer dit jaar en zullen we regelmatig een verkoelende hoosbui krijgen. Maar eerst gaan we naar de jungle, khao sok national park, here we come! Na een korte vlucht kunnen we onze bagage pakken en vervoer regelen naar het park. Bleek allemaal prima geregeld, eerst een grote bus naar surat thani en vanuit daar met een klein busje 2 uur rijden naar ingang van het park. Vooral hadden we al een guesthouse geregeld. Rond 7 uur kwamen we aan bij het park, een kleine 2 km lopen en toen waren we daar. Best lang met een tas van 16 kilo... Prima guesthouse, sliepen midden in de jungle in een grote kamer. Snel muggenbeten opgehangen. Moesten het licht ook aan houden anders kwamen er vleermuizen. Mochten ook geen eten in de maker zelf.houden anders kwamen er dieren in het hutje
Zoals apen, ratten etc..Eigenaar bleek een Duitser te zijn, erg aardige vent. Gelijk maar een tweedaagse tour bij hem geboekt. Rest van de avond lekker in de hangmat gelegen.

Dag 10
Op naar het avontuur, tijd voor de jungle. Maar dat horen jullie allemaal de volgende keer.

Liefs,

1. Mechel & Kees:
    Hoi John & Karlijn,

Klinkt allemaal super tof! Wat hebben jullie al veel meegemaakt zeg! We zijn benieuwd naar de foto's als jullie terug zijn, snel een avondje inplannen. Veel plezier daar nog, geniet er van en doe voorzichtig!

XXX van ons
  2. Gemmy:
    2 december 2015
    Hallo John en Karlijn, wat is het weer een mooi verhaal. Maar goed dat ik het niet allemaal wist hoe gevaarlijk de rit naar pai was. Nu nog een paar mooie foto's en wij zitten helemaal in jullie vakantie mood. Veel liefs mama
  3. Thea:
    2 december 2015
    Hey, John en Karlijn, wat een mooi reis verhaal zeg, jullie hebben al veel gedaan en natuurlijk gezien, moest wel hardop lachen om John z,n glijpartij (sorry)maar tis gelukkig goed afgelopen, nou nu weer verder genieten en daarna lezen wij het wel weer , veel liefs , pas op jezelf en elkaar, dikke knuffel voor jullie, x
  4. Lisanne:
    Hallo lieverds,

Wat een avonturen weer!! Geweldig om te lezen allemaal !! Gelukkig is de rit goed gegaan ;) pff
    Ben benieuwd naar het volgende verhaal!!

Groetjes xxxx liefs Lis & Huug